Pepeo, teški ubica
Proizvodnja pepela u izduvnim sistemima
1. Izvori jedinjenja koja formiraju pepeo
Dodaci za motorno ulje:
Detergenti i disperzanti: Ovi aditivi održavaju motor čistim sprečavajući taloženje naslaga. Često sadrže metale poput kalcijuma, magnezijuma i cinka.
Sredstva protiv habanja: Cink dialkilditiofosfat (ZDDP) je uobičajeno sredstvo protiv habanja koje sadrži cink i fosfor.
Ostali aditivi: Razni drugi aditivi mogu sadržavati metale poput barijuma i molibdena.
Dodaci za gorivo:
Poboljšivači oktanskog broja: Neki aditivi za gorivo koji povećavaju oktanski broj sadrže metalna jedinjenja.
Detergenti: Dodaju se gorivu radi čišćenja sistema za gorivo i komore za sagorevanje, a mogu sadržavati i metalne komponente.
2. Proces sagorevanja
Kada motor radi, sagorevaju se i gorivo i ulje. Proces sagorevanja uključuje:
Ubrizgavanje i atomizaciju goriva: Gorivo se ubrizgava u komoru za sagorevanje i meša sa vazduhom.
Kompresiju i paljenje: Mešavina vazduha i goriva se komprimuje i pali, što dovodi do sagorevanja.
Potrošnju ulja: Mala količina motornog ulja ulazi u komoru za sagorevanje, bilo kroz zidove cilindra ili putem ventilacije kartera.
3. Formiranje pepela
Tokom sagorevanja, metalna jedinjenja iz aditiva za gorivo i ulje prolaze kroz hemijske reakcije:
Oksidacija: Metalna jedinjenja oksidišu i formiraju metalne okside.
Ostaci sagorevanja: Ovi metalni oksidi se ne sagorevaju potpuno i ostaju kao čvrsti ostaci.
Čestice pepela: Ove čvrste čestice se izduvnim gasovima prenose dalje kroz izduvni sistem.
4. Talog pepela u izduvnom sistemu
Izduvni gasovi prolaze kroz različite komponente izduvnog sistema, poput katalizatora i filtera čestica (DPF), gde pepeo može da se taloži.
Katalizator: Pepeo može prekriti površine katalizatora, smanjujući njegovu efikasnost.
Filter čestica (DPF): U dizel motorima, DPF zadržava čestice čađi i pepela. Čađ može sagoreti tokom regeneracije filtera, ali pepeo ostaje i postepeno se nakuplja, što zahteva čišćenje ili zamenu filtera.
5. Uticaj pepela na izduvni sistem
Začepljenje i pad pritiska: Akumulacija pepela može začepiti komponente poput DPF-a, povećavajući povratni pritisak i smanjujući efikasnost motora.
Održavanje i zamena: Redovno održavanje je neophodno kako bi se smanjilo nakupljanje pepela, uključujući čišćenje i zamenu zapušenih filtera.
Kontrola emisija: Prekomerno nakupljanje pepela može ometati rad sistema za kontrolu emisija, što dovodi do povećane emisije štetnih gasova.
6. Strategije za smanjenje pepela
Korišćenje ulja sa niskim sadržajem pepela: Formulisana sa manje metalnih aditiva kako bi se smanjilo formiranje pepela.
Optimizacija aditiva za gorivo: Korišćenje aditiva sa manjim sadržajem metala.
Redovno održavanje: Pravovremene zamene ulja i održavanje motora kako bi se smanjila potrošnja ulja.
Regeneracija i čišćenje: Redovne regeneracije DPF filtera i periodično čišćenje izduvnih komponenti.
BAC101 Čistač filtera čestica (DPF)
BAC101 DPF čistač je dizajniran za uklanjanje pepela i drugih čestica iz DPF filtera putem kombinacije hemijskog i toplotnog procesa.
1. Hemijsko čišćenje
Prodiranje: BAC101 čistač sadrži hemikalije koje prodiru kroz pore DPF filtera, gde se nakupljaju pepeo i druge čestice.
Hemijska reakcija: Hemikalije reaguju sa pepelom i čađi, razlažući njihovu strukturu i pretvarajući ih u rastvorljive ili manje čestice koje se lakše izbacuju.
2. Toplotna aktivacija
Zagrevanje DPF-a: Čistač se koristi u kombinaciji sa zagrevanjem filtera, bilo putem motora vozila ili spoljnog izvora toplote.
Regeneracija: Povišena temperatura pomaže sagorevanju čađi, a BAC101 čistač može poboljšati ovaj proces tako što snižava temperaturu potrebnu za sagorevanje.
3. Ispiranje i izbacivanje čestica
Rastvaranje čestica: Nakon razlaganja, čestice pepela i čađi postaju lakše za uklanjanje.
Izduvni tok: Normalan protok izduvnih gasova pomaže u ispiranju ovih čestica. Čistač može stvoriti tečne ili gasovite nusproizvode koji pomažu u njihovom izbacivanju.
4. Završni koraci čišćenja
Inspekcija i testiranje: Nakon čišćenja, DPF se pregleda kako bi se osiguralo da nema značajnih blokada i da pravilno funkcioniše.
Dodatno ispiranje: U nekim slučajevima može biti potrebno dodatno ispiranje vodom ili vazduhom kako bi se uklonili preostali hemijski ostaci.